Virtuelle modeikoner findes i dag i både menneskelige og fiktive udgaver. Vi ser her på den inspiration, der påvirker os direkte fra den digitale verden.

Vi påvirkes i dag i højere grad end nogensinde af de virtuelle modeikoner, som findes i den digitale verden. Førhen fandtes modeikoner i sladder- og modeblade eller i reklamer, men i dag kan vi aktivt opsøge dem på internettet via sociale medier såsom Facebook og Instagram. Mange af disse kendte modeikoner bliver betalt for indimellem at promovere forskellige produkter, hvorefter brugerne via links på mediet med det samme kan bestille deres eget eksemplar. Kreative kampagner og måder at tiltrække nye kunder på har længe været en del af den digitale verden i brancher med hård konkurrence. I online casino-branchen, hvor der er mange om buddet, har for eksempel Maria Casino-kampagner stræbt mod at give de bedste tilbud til nye kunder. Her kan spillere blandt andet kunne få en biografbillet-menu eller et gavekort til en brunch, når de indbetalte et bestemt beløb på siden. På samme måde er modebranchen også en industri præget af ekstremt hård konkurrence, hvor det er yderst vigtigt at skille sig ud, være kreativ, tiltrække nye kunder og belønne loyale kunder med gode tilbud.

Only-digital mode du aldrig får på

En af de spændende, nye og yderst klimavenlige opfindelser indenfor modeverdenen er only-digital mode. Her handler det om at sælge produkter, som brugerne aldrig kommer til at have på i praksis. Jep, du læste rigtigt: Man sælger simpelthen tøjprodukter, som brugerne aldrig kommer til fysisk at tage på. Og det bliver faktisk mere og mere populært. Det norske firma Carlings lancerede i 2018 sin første only-digital-kollektion, hvor man ser et stykke tøj man kan lide, sender et billede af sig selv, køber tøjet, hvorefter billedet med det nyindkøbte tøj retoucheret på billedet sendes tilbage til dig. Vupti, så har du et billede, du kan lægge på de sociale medier. Og særligt for de virtuelle modeikoner på for eksempel Instagram er dette et revolutionerende værktøj, for på denne måde kan de vise sig i nyt, trendsættende tøj dagligt uden at fysisk at røre en finger og uden at påvirke det udsatte klima med tøj, som bliver kasseret bagefter.

Men faktisk er modebranchen langt bagefter hvad only-digital mode angår. Hardcore computerspillere har i årevis brugt millioner af kroner på at klæde deres avatarer ordentligt på, når de spiller. Og måske er der et uudnyttet potentiale for, at der i fremtiden kan brygges flere broer mellem de to gigantiske brancher: spille- og modebranchen. For eksempel lancerede Moschino for nyligt en Sims-inspireret badedragt-kollektion samtidig med, at man udgav en virtuel hættetrøje, som Sims-figurerne kan udstyres med. Og verdens første stykke digitale couture blev solgt i New York for omkring 60.000 kroner og blev efterfølgende monteret på et foto af ejeren.

Teknologien er konstant under udvikling, så det vil blive interessant at følge, om tendenserne fra den digitale mode vil blive et hit blandt almindelige mennesker i fremtiden.