Huden er kroppens største organ, og det der derfor vigtigt at sørge for at den har det godt. Samtidig vil kroppens sundhedsstatus også afspejle sig i din hud.

At have en flot og sund hud afhænger af mange forskellige ting og derfor er det ikke ligetil at få den helt glatte, ensartede og bløde hud. En kombination af din indre sundhed og de produkter du bruger, samt hvordan du renser din hud, vil alt sammen afspejle sig i, hvordan din hud tager sig ud. 

Denne artikel giver dig et par tips og tricks til, hvad du kan gøre for at få en flot hud.

Vask dit ansigt to gange om dagen

Det at vigtigt at du vasker dit ansigt, så du kan få alt snavs og bakterier væk. Vask dog ikke dit ansigt for meget, da dette vil tørre din hud ud, og dermed får den til at producere ekstra olier for at kompensere. Vask derfor kun dit ansigt om morgenen og om aften inden du går i seng.

Husk desuden at finde en sæbe der passer til din hudtype. Gå uden om almindelige hånd- eller kropssæber; de er for hårde over for den følsomme hud i dit ansigt og kan føre til tørhed eller udbrud. Brug desuden ikke makeup i sengen. Selvom du er træt om aften, er det utrolig vigtig at du får renset alt makeup af, inden du går i seng. Hvis du ikke gør dette, vil makeuppen tilstoppe dine porer, og resultere i uren hud.


Indre sundhed

Du bliver hvad du spiser” – sådan lyder et udbredt ordsprog. Og dette er der faktisk noget sandhed i. For meget junkfood, fedt og hurtige kulhydrater kan føre til problemer, såsom akne og skadet hud. De rigtige fødevarer kan dog hjælpe med at få din hud tilbage på rette vej.

5 ting du skal inkludere i din kost og ernæring:

  • Omega-3-fedtsyrer er essentielle for en smuk og ungdommelig hud uden betændelse. Det findes blandt andet i hørfrøolie, linfrø og valnødolie, men hvis du døjer med inflammation, virker limonen også utrolig effektivt. Hvis du interesseret i mere information, hvorfor den virker effektivt, så læs mere her.
  • C-vitamin hjælper med at misfarvninger af huden. Du kan finde det i blandt andet solbær, blåbær, broccoli, kiwifrugter, appelsiner, papaya, jordbær og søde kartofler.
  • E-vitamin fremmer hudens vækst og ungdommelighed. Du kan finde det i mandler, avocado, hasselnødder og pinjekerner.
  • Gode ​​fedtstoffer fra eksempelvis avocado, nødder og frø. De fungerer som en naturlig fugtighedscreme og efterlader din hud smidig.
  • Vand. Drik 8-10 glas vand hver dag. Vand hjælper med at skylle toksiner ud af din krop, som ellers kan forårsage almindelige hudproblemer, såsom akne.

Prioriter din søvn

At få nok søvn er utrolig vigtig. Nogle mennesker klarer sig fint med så lidt som seks timers søvn, mens andre muligvis har brug for op til otte. Søvn er vigtig, ikke kun fordi den tillader dit sind og din krop at hvile, men også fordi det giver din hud nok tid til at reparere og genopfylde sig selv. Utilstrækkeligt med søvn kan også føre til overdreven stress, hvilket igen kan føre til problemer, såsom akne, rynker og poser under øjet.