3 tips til en sund livsstil

Overvægt og en usund livsstil er desværre blevet mere og mere udbredt gennem årene i det danske land. Flere og flere danskere får livsstilssygdomme såsom diabetes og forhøjet blodtryk grundet deres store indtag af usund mad fyldt med sukker og fedt. Grunden til det store indtag af kalorier findes blandt andet i hverdagens forhøjede stressniveau, men i den grad også i vores madvaner. Hvis du har et inderligt ønske om at blive mere sund i hverdagen, kan du med fordel læse med herunder, hvor tre tips til en sund livsstil præsenteres.

Underholdende motion

Det er ikke kun kosten, der kan gøre underværker, når der skal arbejdes på den slanke krop. Motion er og bliver en vigtig faktor, hvis du ønsker at tabe dig, eller hvis du vil vedligeholde en sund hverdag. Problemet med udførelsen af motion er dog ofte, at man hurtigt mister motivationen, idet aktiviteter såsom gå- og løbeture ikke synes at være nok underholdende. Derfor gælder det om at kigge nærmere på en række andre sportsgrene såsom badminton i det lokale sportscenter, svømning eller et fitnesshold i det nærmeste fitnesscenter. Find en træningsform, som du synes virker interessant, og inviter gerne en ven eller et familiemedlem med på træningsturen, så I kan motivere hinanden.

Gem de søde fristelser til weekenden

Selvom en lang række af supermarkeder lokker med diverse søde sager ved kassen, men også i bagerafdelingen. hvor onsdagssneglene dufter så godt, er det en god idé først at nyde disse ting, når weekenden står for døren. Det gælder især, hvis du gerne vil have dit BMI tal til at falde. Lav derfor en regel om, at du holder dig væk fra slik, chokolade og alkohol fra mandag til fredag. Hermed får du fjernet et væld af kalorier fra hverdagen og får samtidig skabt et højdepunkt i weekenden, hvad angår mad og søde fristelser, så du har noget at se frem til midt på ugen.

Spis mindre portioner

Dette råd har du formentlig hørt før, men det er i den grad værd at gentage. Ønsker du at få en slankere krop og sundere hverdag, er det en rigtig god idé at skære ned på portionsstørrelsen. Det gælder især aftensmåltidet, hvor det i mange husstande er normalt at tage mad på tallerkenen flere gange efter hinanden. Prøv at lave en enkelt portion til hvert familiemedlem, hvilket sagtens kan være en udfordring de første gange, men bevar modet, da det hurtigt bliver lettere. På den måde undgår du at overspise, og madspildet vil ligeledes blive mindre i hjemmet. I forbindelse med reduceringen af portionerne er det dog samtidig vigtigt, at du husker at indføre en række sunde mellemmåltider i løbet af dagen. Du vil nemlig hurtigt blive sulten ved indførelsen af de mindre portioner, så sørg for at spise hver tredje time. Mellemmåltidet kan eksempelvis bestå af en banan med peanutbutter eller en myslibolle.