Holder du af at løbe? Et væld af danskere er vilde med at løbe, så man ser tit løbere på landets stier både morgen, eftermiddag og aften. Mange tager sig en løbetur for blot at få en omgang god motion efter at have siddet stille på kontoret en hel dag. Andre ønsker at træne til et maraton eller løbe en lang tur uden at blive forpustet halvvejs. Derfor findes der en stor lyst iblandt befolkningen til at få mest muligt ud af løbetræningen. I denne forbindelse får du her tre gode råd, som du kan anvende, når løbeturen for alvor skal effektiviseres.

Benyt det rigtige udstyr

Et punkt du kan starte med at overveje, når løbetræningen skal effektiviseres, er uden tvivl dit løbeudstyr. Her skal du som udgangspunkt tage et kig på dine løbesko, eftersom de er ufattelig vigtige under løbeturen. Løbeskoene skal sidde behageligt rundt om foden og formindske risikoen for at få irriterende løbeskader. Derudover skal kontakten med jorden være dynamisk og behagelig, så overbelastede knæ og hæle ikke bliver en realitet. Tøjet er det næste punkt på dagsorden, og i denne forbindelse gælder det om at tilpasse tøjet til hver sæson. Er det vinter, skal du derfor have fat på en skiundertrøje og et par skiunderbukser, som du kan have på under dine løbetights og andre lag tøj. Hermed kan du nyde en løbetur selv i frostgrader, så du ikke behøver at blive hjemme på sofaen, når sneen daler ned fra himlen. Det er omvendt lige så vigtigt at tage behageligt og let tøj på om sommeren i gode materialer, så du kan komme af med kropsvarmen under den hårde tur.  

Vælg et godt tidspunkt

Nogle foretrækker at løbe om morgen, mens andre holder af at løbe en frisk tur lige inden aftensmaden. Sørg derfor for at finde det tidspunkt, hvor du ved, at din krop er frisk og klar på at motionere, og hvor du kan få mest muligt ud af træningen. I forbindelse med fastsættelsen af et bestemt tidspunkt skal du ligeledes huske på at notere ned i kalenderen, hvor mange gange om ugen du ønsker at løbe, samt hvad dit mål med træningen er – udover ønsket omkring effektivisering af dit løb. Ønsker du eksempelvis at få mere overskud i hverdagen, eller er det fedtdepoterne, der skal blive mindre? Ved at sætte dig et mål for træningen øges motivationen til at komme ud på de dage, hvor lysten ikke er på sit højeste.

Lad kroppen hvile

Dette råd er lige så vigtigt som de ovennævnte, idet du ikke får gode resultater, hvis kroppen overbelastes hver eneste uge. Et tegn på, at du trænger til en god omgang hvile, er for eksempel, når du har en stor følelse af træthed i kroppen, har ømme muskler, eller hvis humørsvingninger ofte er en virkelighed. Det tager ligeledes i gennemsnit 12 og 24 timer at restituere kroppen 90-95 % efter en løbetur (afhængig af varighed og intensitet). Sørg derfor for at lytte til kroppen, og lad den hvile, så du kan opbygge ny energi til den næste løbetur og opnå de ønskede resultater.